Rettighedsværktøjskassen

Du har rettigheder over dine oplysninger!

Når sociale medier og apps, f.eks. TikTok, SnapChat, Instagram, Google Maps, Facebook og andre indsamler oplysninger om dig, har du nogle rettigheder, der er gode at kende. Her kan du læse om de fire vigtigste rettigheder: Hvad betyder de, og hvad kan du bruge dem til?

Du har ret til at få rettet forkerte oplysninger om dig

Hvad betyder rettigheden?

Hvis du mener, at en virksomhed eller en organisation har forkerte oplysninger om dig, kan du bede dem om at få oplysningerne rettet. Det kan f.eks. være dit navn eller oplysninger om, hvilken skole du går på.

Du kan til gengæld ikke få rettet oplysninger om dig, som handler om en holdning. Det kan f.eks. være, at en af dine klassekammerater har skrevet, at du er en dårlig kammeret. Det kan være sårende, men her er der tale om en personlig holdning. Du kan evt. gå i dialog med vedkommende og bede om at få det rettet eller løse det internt på anden vis. 

Vær altid opmærksom på, hvad du skriver om andre. 

Hvordan bruger du rettigheden?

Du kan enten ringe eller skrive til organisationen og bede om at få rettet de oplysninger, de har om dig. 

Du kan f.eks. skrive:

"Hej, jeg hedder Emma Andersen, og jeg vil gerne have, at I retter nogle forkerte oplysninger om mig. I har nemlig skrevet, at jeg er 16 år, men jeg er faktisk 15 år. 

Venlig hilsen
Emma

Hvad skal rettigheden gøre godt for?

Din ret til at få rettet forkerte oplysninger om dig hjælper dig med at sikre, at der ikke er nogen, der har forkerte oplysninger om dig. På den måde hjælper rettigheden dig til bedre at kunne bestemme over dine oplysninger.