Genvejsmenu:
S - Indhold
1 - Forside
2 - Nyheder
3 - Oversigt
4 - Søg

Klage til Datatilsynet

Persondataloven hører under Datatilsynets myndighed, og det er tilsynets opgave at holde øje med, at loven overholdes.

Du bør altid først tage kontakt til den myndighed, virksomhed, organisation eller person, som du mener udsætter dig for en behandling af oplysninger i strid med persondataloven. Du skal have deres forklaring på sagen.

Hvis det handler om noget på et socialt netværk eller debatforum, så kontakt altid først den, der er ansvarlig for det sociale netværk eller debatforummet.

Overvej først derefter, om du har brug for at få Datatilsynets vurdering af spørgsmålet.

Du kan lade en anden klage på dine vegne, hvis du giver vedkommende en fuldmagt, men behandlingen af oplysninger, som du vil klage over, skal vedrøre dig selv.

Du kan f.eks. klage, hvis du mener, at: 

  • du ikke får de oplysninger, som du har krav på efter reglerne om indsigt,
  • der uretmæssigt er lagt oplysninger om dig ud på internettet, 
  • der uretmæssigt er blevet videregivet oplysninger om dig til en tredjeperson, eller
  • du uretmæssigt er blevet registreret som dårlig betaler, og kreditoplysningsbureauet nægter at slette dig.

Du skal være opmærksom på, at det tager tid at få behandlet en sag i Datatilsynet. Prøv derfor altid først at få løst dit problem eller få svar på dit spørgsmål hos den ansvarlige myndighed, virksomhed, organisation eller person.