Lettere at få fat i Datatilsynet på telefonen

Publiceret 02-09-2018
Nyhed

Datatilsynet vejleder hver dag mange borgere og virksomheder om databeskyttelse i telefonen. Nu kommer der flere medarbejdere på telefonerne, og åbningstiderne bliver udvidet.

Med databeskyttelsesforordningen er der kommet flere henvendelser til Datatilsynet, og mange af disse kommer på telefon.

"En af vores kerneopgaver er at vejlede borgere, virksomheder og myndigheder om rettigheder og regler. Derfor er det vigtigt for os at imødekomme det øgede behov for at få fat i os på telefonen," siger Datatilsynets direktør Cristina Gulisano.

Konkret betyder det, at der fra tirsdag d. 4. september vil være flere medarbejdere klar til at tage telefonen, og at åbningstiderne bliver udvidet med fem timer.

Åbningstiderne vil fremover være:

  • Mandag-torsdag: 9.30-12 og 12.30-15.30
  • Fredag: 9.30-12

I disse tidsrum sidder vi klar ved telefonen til at vejlede om spørgsmål vedrørende databeskyttelse og give status på igangværende sager.

Hvad kan du forvente, når du ringer til os?

  • Du kan få vejledning over telefonen, men vi kan ikke træffe egentlige afgørelser, hvis du ringer til os.
  • Du kan få oplysninger om status i din sag.
  • Du kan få at vide, om vi har fået nye oplysninger, som du har sendt vedrørende din sag. Der kan gå nogle dage, før de er registreret i vores system.
  • Du kan give os nye oplysninger om din sag. Vi vil eventuelt bede dig om at sende oplysningerne på skrift.
  • Når vi har afgjort din sag, kan vi hjælpe dig med at forklare, hvad afgørelsen betyder.
  • Vi kan ikke godkende databehandleraftaler, it-systemer eller afgøre, om du er dataansvarlige eller databehandler.
  • Vi kan ikke behandle din sag hurtigere, fordi du beder os om det. Der kan dog være særlige forhold, så vi behandler din sag før andre.