Ring til os på

33 19 32 00

I Datatilsynets Telefonrådgivning sidder vi klar til at rådgive dig – så konkret som muligt - om spørgsmål vedrørende databeskyttelse og oplyse om status på igangværende sager.

Vi kan kontaktes telefonisk i vores åbningstider:

Mandag 9.30-12.30
Tirsdag 9.30-12.30
Onsdag Lukket
Torsdag 9.30-12.30
Fredag 9.30-12.30

Før du ringer til Datatilsynet

Dit spørgsmål kan muligvis allerede være besvaret på vores hjemmeside.

Vi anbefaler derfor, at du:

Hvis du bagefter stadig har spørgsmål, eller der er noget, du er i tvivl om, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Vigtigt: Hvis du mener, at en myndighed, virksomhed, organisation eller person behandler oplysninger om dig i strid med de databeskyttelsesretlige regler, bør du kontakte dem først, inden du retter henvendelse. Deres svar kan være nødvendigt for, at vi kan vejlede dig bedst muligt.

Har du en sag hos Datatilsynet?

For at vi kan hjælpe dig hurtigt, skal du have dit sagsnummer eller andre relevante oplysninger klar, når du kontakter os. Du finder sagsnummeret ude til højre i brevet fra Datatilsynet.

Bemærk, at du ikke nødvendigvis vil tale med den medarbejder, der behandler din sag.

Hvad kan du forvente?

Når du ringer til os, kan vi:

  • Give god – og ofte konkret - vejledning om databeskyttelsesreglerne.
  • Oplyse om status på din sag.
  • Bekræfte, om vi har modtaget nye oplysninger i din sag (dog kan der gå nogle dage, før de er registreret i vores system).
  • Modtage nye oplysninger om din sag, som vi eventuelt vil bede dig sende skriftligt.
  • Forklare, hvad vores afgørelse i din sag betyder.
  • Tage imod tips om brud på databeskyttelsesregler

Hvad kan vi ikke gøre over telefonen?

  • Træffe afgørelser eller foretage konkret sagsbehandling.
  • Godkende behandlingsaktiviteter, databehandleraftaler eller it-systemer.
  • Fremskynde behandlingen af din sag (med mindre særlige forhold gør sig gældende).