Databeskyttelsesreglerne får navnlig betydning for markedsføringsføringsaktiviteter, når der anvendes personoplysninger til:
- at tilrettelægge markedsføringsaktiviteten,
- at kommunikere til en eller flere registrerede med et kommercielt formål.
Når personoplysninger anvendes til ovenstående formål er der tale om "direkte markedsføring.”
Behandling af personoplysninger i forbindelse med direkte markedsføring/markedsføringsøjemed kræver et retligt grundlag. For så vidt angår markedsføringsaktiviteter er særligt to retlige grundlag relevante. Det drejer sig om den registreredes samtykke (artikel 6, stk. 1, litra a) og den dataansvarliges legitime interesser- (artikel 6, stk. 1, litra f) – interesseafvejningsreglen. Du kan læse mere om de relevante behandlingsgrundlag i Datatilsynets vejledning om direkte markedsføring.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningen, at den registrerede har ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af sine personoplysninger, når oplysningerne benyttes til direkte markedsføring. Indsigelsen indebærer, at oplysningerne ikke længere må anvendes til markedsføringsformål. Dette gælder også, hvis en dataansvarlig udfører profilering med henblik på markedsføring.
Foruden de databeskyttelsesretlige regler findes der også regler i anden lovgivning, der regulerer markedsføringsaktiviteter, som man også skal være særligt opmærksom på. Det drejer sig blandt andet om markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og cookiebekendtgørelsen.
Datatilsynet kan eksempelvis nævne spamforbuddet i markedsføringslovens § 10. Forbuddet indebærer, at erhvervsdrivende ikke må sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring til bestemte modtagere, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen.
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt aktiviteten er omfattet af disse regelsæt, skal du rette henvendelse til Forbrugerombudsmanden.
Gennemføres direkte markedsføring på baggrund af personoplysninger indsamlet ved brug af cookieteknologi og lignende teknologier, skal man være opmærksom på reglerne i cookiebekendtgørelsen. Det er Digitaliseringsstyrelsen, der fører tilsyn med bekendtgørelsens overholdelse.