Ny afgørelse

IDA Forsikrings brug af kunstig intelligens til analyse af optagne telefonsamtaler

Dato: 26-08-2024

Datatilsynet har i en sag af egen drift undersøgt IDA Forsikrings brug af kunstig intelligens til analyse af optagne telefonsamtaler.

Datatilsynet indledte den 1. marts 2023 en undersøgelse af egen drift af IDA Forsikrings brug af kunstig intelligens til at analysere selskabets telefonsamtaler med personer, som ringer til IDA Forsikrings kundeservice.

IDA Forsikring har oplyst, at indgående telefonopkald optages, hvorefter lydfilerne fra optagelserne sendes til analyse ved en databehandler, der ved hjælp af egenudviklet talegenkendelse omdanner filerne til tekst.

Talegenkenderen er en generisk model, der er udviklet og optimeret af databehandleren over de seneste 8 år med henblik på dels at kunne identificere de mest relevante elementer fra lydfilen som grundlag for nærmere analyse, og dels at gøre lydfilerne søgbare.

Analysen af samtalerne har til formål at forbedre IDA Forsikrings medlemsservice, sikre kvaliteten og give medarbejderne indsigt i deres samtaler for at styrke servicen overfor medlemmerne.

Datatilsynet fandt i sagen, at IDA Forsikring, inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne, kan optage og analysere indkomne telefonsamtaler.

Datatilsynet fandt imidlertid, at den nuværende proces for indhentelse af samtykke fra den person, der ringer ind, ikke lever op til databeskyttelsesreglerne. 

Vil du vide mere?

Læs afgørelsen her.

Læs også Datatilsynets vejledning om optagelse af telefonsamtaler her.