I dag står brugere af Facebook og Instagram over for valget mellem at acceptere adfærdsbaseret markedsføring eller betale et månedligt gebyr for ikke at modtage markedsføring (en såkaldt consent or pay-model). Sådanne modeller har fået kritik, fordi adfærdsbaseret markedsføring som det eneste alternativ til betaling indebærer omfattende overvågning af brugeradfærd online.
Et skridt i retning mod mere privatlivsbeskyttelse
Meta har nu annonceret et tredje alternativ, hvor annoncerne i mindre grad vil være tilpasset den enkelte bruger. Markedsføringen vil således efter det oplyste være baseret på færre oplysninger om brugerne (bl.a. alder, lokation og køn). Derudover vil der være tale om kontekstuel markedsføring, hvor reklamerne tilpasses indholdet af det, brugerne ser på Facebook eller Instagram på et givet tidspunkt.
Indsats fra de europæiske tilsynsmyndigheder
De europæiske tilsynsmyndigheder har fokus på, at brugere af store online platforme skal have et reelt valg, når de bliver bedt om samtykke til behandling af deres personoplysninger.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd har således i en udtalelse fra april 2024 udtrykt bekymring over sådanne platformes brug af consent or pay-modeller og opfordret til, at der tilbydes et tredje gratis alternativ, der beskytter brugernes privatliv i højere grad.
Samarbejde på tværs af EU
Det er det irske datatilsyn, der har hovedansvaret for at føre tilsyn med Meta, men Datatilsynet vil – i samarbejde med de øvrige europæiske tilsynsmyndigheder – se nærmere på Metas annoncerede ændringer.
Vil du vide mere?
Læs mere om Metas nye tiltag her.
Læs også om Det Europæiske Databeskyttelsesråds udtalelse om store online platformes brug af consent or pay-modeller.