Husk, at underretning kan give anledning til spørgsmål

Dato: 02-07-2025

Datatilsynet modtager mange anmeldelser af brud på persondatasikkerheden, hvor bruddet sandsynligvis vil indebære en høj risiko for de registrerede, og den dataansvarlige derfor skal foretage underretning.

Underretningen skal i den forbindelse leve op til en række krav, herunder indeholde information om et kontaktpunkt hos den dataansvarlige – og ikke hos Datatilsynet – hvor registrerede kan henvende sig med spørgsmål om bruddet. Hvis der er et højt antal registrerede, der er omfattet af bruddet, kan det betyde, at den dataansvarlige får mange henvendelser om bruddet umiddelbart efter, at der er sket underretning.

I den forbindelse er det vigtigt, at man har de rette ressourcer og kompetencer på plads til at håndtere henvendelserne. På den måde sørger man (forhåbentlig) for, at bruddet medfører mindst mulig tvivl og utryghed hos registrerede, der er omfattet af bruddet.

Du kan læse mere om underretning af registrerede og kravene hertil i Datatilsynets vejledning om håndtering af brud på persondatasikkerheden her.