For nylig traf Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) en bindende afgørelse om Metas brug af personoplysninger til adfærdsbaseret markedsføring. I afgørelsen instruerer EDPB det irske datatilsyn (som er den såkaldt ledende tilsynsmyndighed over for Meta) i at træffe endelige foranstaltninger, der efterlever denne afgørelse.
I disse dage bliver brugere af Facebook og Instagram mødt af en ny mulighed, hvor man skal vælge mellem en gratis udgave, der fortsat indeholder adfærdsbaseret markedsføring, og en betalingsversion uden denne form for markedsføring.
Ligesom den bindende afgørelse blev truffet af EDPB, er den nye løsning også i fokus på europæisk niveau, og det irske datatilsyn undersøger for tiden – i samarbejde med de berørte tilsynsmyndigheder – hvorvidt den lever op til reglerne. Datatilsynet i Danmark følger sagen tæt som berørt tilsynsmyndighed og vil naturligvis søge indflydelse på, hvordan den nye løsning skal vurderes.