Der er i øjeblikket rigtig mange ansatte, der arbejder hjemmefra. I den anledning har bl.a. Center for Cybersikkerhed udsendt nogle tips og forholdsregler om, hvordan virksomheder og ansatte skal udvise den fornødne agtpågivenhed.
Ud over disse gode råd gør Datatilsynet også opmærksomhed på nogle databeskyttelsesretlige problemstillinger:
- Sørg for som virksomhed at fastlægge og udmelde nogle klare retningslinjer for hjemmearbejdet - og sørg for som ansat at følge dem.
- Brug den anviste sikre adgang til fagsystemer (VPN, direkte opkobling eller andre sikre services).
- Benyt så vidt muligt det normale centrale sagsbehandlingssystem - der er både adgangskontrol, dokumentversionering , backup og den generelle sikkerhed på plads.
- Hvis man har papirer med oplysninger om fysiske personer, så sørg for både at opbevare og skaffe dem af vejen på betryggende vis.
Hvis der opstår et akut behov for at lagre dokumenter lokalt (på enheden), så sørg for, at:
- Enheden eller filen med dokumentet er krypteret.
- Ingen andre (heller ikke børnene...) har adgang til enheden.
- I har styr på den aktuelle version af filen, så data ikke fortabes eller bliver forkerte.
- Filen bliver uploadet til sagsbehandlingssystemet så snart det er muligt - og at den lokale kopi derefter straks slettes.
Det er en helt særlig situation, og vi skal alle finde en måde at arbejde på i denne nye kontekst. Hvis vi husker på de gode vaner om databeskyttelse, vi allerede har taget til os - og også bruger dem, når vi arbejder hjemmefra - så passer vi også på hinanden på denne måde.
Hvis du har spørgsmål, kan Datatilsynet kontaktes som normalt.