Datatilsynet har under et tilsyn med Udlændinge- og Integrationsministeriet bl.a. konstateret, at ministeriet har etableret en slettepraksis i det nationale visuminformationssystem, hvor visumsager automatisk slettes som udgangspunkt 5 år fra f.eks. udløbet af et visum, datoen for meddelelse af et afslag mv.
Det blev dog samtidig konstateret, at der ikke føres kontrol med, at den automatiske slettepraksis fungerer efter hensigten.
Det er Datatilsynets vurdering, at løbende kontrol med overholdelse af den dataansvarliges slettefrister er en forudsætning for, at den dataansvarlige i henhold til princippet om ansvarlighed efter databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 2, kan påvise at opfylde princippet om opbevaringsbegrænsning i artikel 5, stk. 1, litra e.
Under tilsynet konstaterede Datatilsynet endvidere, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke straks sletter oplysninger, når en registreret visumsansøger opnår statsborgerskab i en EU-medlemsstat inden udløbet af den 5-årige periode.
Ifølge VIS-forordningens artikel 25, stk. 1 skal oplysningerne i en visumansøgningssag straks slettes fra visuminformationssystemet, hvis visumansøgeren inden slettefristens udløb opnår statsborgerskab i en medlemsstat. Udlændinge- og Integrationsministeriet har imidlertid en praksis, hvor den registrerede vejledes til selv at kontakte Udlændingestyrelsen med henblik på at få deres oplysninger slettet i systemet, i stedet for at ministeriet sletter oplysningerne af egen drift.
Det er Datatilsynets vurdering, at denne fremgangsmåde ikke lever op til VIS-forordningens krav om sletning før tid i forordningens artikel 25, stk. 1.
Datatilsynet udtalte på den baggrund kritik af Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Vil du vide mere?
Læs selve afgørelsen her.
Læs også mere om visuminformationssystemet her.