Berlingske efterlever Datatilsynets påbud i sag om cookie wall på berlingske.dk

Dato: 24-01-2025

Datatilsynet har vurderet, at Berlingske nu efterlever det påbud, som tilsynet meddelte virksomheden i februar 2024.

Den 14. februar 2024 traf Datatilsynet afgørelse om Berlingskes brug af en cookie wall på berlingske.dk. Tilsynet fandt, at Berlingskes fremgangsmåde, hvor brugerne på berlingske.dk alene kunne få adgang til indlejret indhold ved at give samtykke til behandling af personoplysninger til statistiske og markedsføringsformål, ikke opfyldte databeskyttelsesforordningens krav til et gyldigt samtykke. Årsagen var, at brugerne ikke reelt blev præsenteret for et frit valg, idet Berlingske ikke tilbød brugerne en alternativ måde at tilgå indholdet på i sammenhæng med samtykkeafgivelse. Tilsynet fandt derfor grundlag for at meddele Berlingske et påbud om at sikre, at det indhentede samtykke fra brugerne på berlingske.dk, opfylder kravene i databeskyttelsesforordningen.

Som opfølgning på Datatilsynets påbud traf tilsynet den 4. september 2024 – efter forelæggelse for Datarådet – en yderligere afgørelse i sagen. Dette skete i forbindelse med, at Berlingske var vendt tilbage i forhold til tilsynets afgørelse fra februar 2024. Datatilsynet fandt, at Berlingske fortsat ikke havde påvist at virksomheden tilbød et rimeligt alternativ i forbindelse med samtykkeafgivelse på berlingske.dk. Datatilsynets påbud var ikke efterlevet.

Berlingske oplyste herefter i løbet af efteråret 2024, at virksomheden havde iværksat nye tiltag og justeringer for at efterleve Datatilsynets påbud.

Datatilsynet vurderer, at Berlingske nu efterlever tilsynets påbud

I en afgørelse af 17. januar 2025 konkluderer Datatilsynet, at Berlingske nu i tilstrækkeligt omfang har sikret sig, at det samtykke, der bliver indhentet fra brugerne på berlingske.dk, opfylder databeskyttelsesforordningens krav til et gyldigt samtykke.

Datatilsynet bemærker i afgørelsen, at brugere, der afslår at give samtykke til behandling af personoplysninger til statistiske og markedsføringsformål kan opnå adgang til delindhold, som i vidt omfang svarer til det indhold, der er tilgængeligt for brugere, der giver samtykke. Tilsynet bemærker også, at Berlingske tilbyder brugerne et alternativ til samtykkeafgivelse, der i det væsentlige indeholder de samme funktioner og er af en tilsvarende kvalitet.

Et rimeligt alternativ

Efter Datatilsynets opfattelse skal virksomheder, der ønsker at benytte en cookie wall, samtidig tilbyde brugerne, der ikke ønsker at give samtykke til behandling af deres personoplysninger, et rimeligt alternativ. Det indebærer, at det indhold eller den tjeneste, som virksomheden tilbyder, i det væsentlige skal være tilsvarende, uanset om brugeren giver samtykke til behandling af sine personoplysninger eller vælger den alternative version uden behandling af personoplysninger.

Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) har i sin udtalelse om store onlineplatformes brug af ’consent or pay’ -løsninger fastslået, at alternativet kan anses for tilsvarende, så længe det i det væsentlige indeholder de samme elementer og funktioner og bevarer den kvalitet, som brugeren får adgang til ved at give samtykke. Det er imidlertid ikke et krav, at de to versioner er helt identiske.

Vil du vide mere?

Læs Datatilsynets afgørelse af 17. januar 2025 her.

Læs Datatilsynets afgørelse af 4. september 2024 her.

Læs Datatilsynets afgørelse af 14. februar 2024 her.

Læs om Datatilsynets retningslinjer for brug af cookie walls her.

Læs EDPB’s udtalelse om store online platformes brug af ’consent or pay’-løsninger her.