Sagsøgt i hovedsagen:
Policejní prezidium
Sagsøger i hovedsagen:
JH
De præjudicielle spørgsmål:
1.Hvorledes skal der sondres mellem forskellige registreredes oplysninger, der kræves i henhold til artikel 4, stk. 1, litra c), eller artikel 6, sammenholdt med artikel 10 i direktiv 2016/680? Er det i overensstemmelse med kravet om begrænsning af behandlingen af personoplysninger, samt med forpligtelsen til at skelne mellem forskellige kategorier af registrerede, at national lovgivning tillader udtræk af genetiske data fra alle personer, der er mistænkt eller tiltalt for at have begået en forsætlig strafbar handling?
2. Er det foreneligt med artikel 4, stk. 1, litra e), i direktiv 2016/680, at behovet for fortsat at opbevare en DNA-profil med henvisning til det generelle formål om at forebygge eller afsløre kriminalitet vurderes af politimyndighederne på grundlag af deres interne regler, hvilket i praksis ofte betyder opbevaring af følsomme personoplysninger på ubestemt tid, uden at der angives nogen maksimal opbevaringsperiode for sådanne personoplysninger? Hvis dette ikke er i overensstemmelse med denne bestemmelse, hvilke kriterier skal da anvendes til at vurdere proportionaliteten med hensyn til varigheden af opbevaringen af personoplysninger, der er indsamlet og opbevaret til et sådant formål?
3. Hvad er minimumsrækkevidden af de materielle eller proceduremæssige betingelser for indsamling, opbevaring og sletning af særligt følsomme personoplysninger i henhold til artikel 10 i direktiv 2016/680, som skal være hjemlet i »bestemmelser« i en medlemsstats nationale ret? Kan retspraksis også betragtes som »medlemsstats nationale ret« som omhandlet i artikel 8, stk. 1, sammenholdt med artikel 10 i direktiv 2016/680?
Udtalelse fra EU´s generaladvokat:
EU-Domstolens generaladvokat kom med sin udtalelse i sagen den 27. februar 2025. Generaladvokaten konkluderer i sin udtalelse følgende:
»Artikel 4, stk. 1, litra c) og e), artikel 6, artikel 8, stk. 2, og artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA
skal fortolkes således, at
- disse bestemmelser er til hinder for en national lovgivning, der tillader indsamling af biometriske og genetiske data fra alle personer, der retsforfølges for at have begået en forsætlig strafbar handling, eller som mistænkes for at have begået en sådan strafbar handling, når den pågældende lovgivning ikke fastsætter en forpligtelse for den kompetente myndighed til i hvert enkelt konkret tilfælde at vurdere, om den behandling, den har foretaget eller påtænker at foretage, er »strengt nødvendig«
- disse bestemmelser ikke er til hinder for en national lovgivning, der ikke fastsætter et maksimalt tidsrum for opbevaringen af biometriske og genetiske data, for så vidt som en sådan lovgivning fastsætter krav om, at behovet for at opbevare dataene tages op til fornyet vurdering med regelmæssige mellemrum. Disse bestemmelser kræver imidlertid, at en sådan fornyet vurdering suppleres med strenge proceduremæssige garantier, og at den gør det muligt at sikre, at opbevaringen ikke går ud over det tidsrum, der er strengt nødvendigt for at nå målet med behandlingen af de nævnte data
- disse bestemmelser er til hinder for, at en national retspraksis, selv om den kan betragtes som en »medlemsstats ret« som omhandlet i direktivet, kan træde i stedet for en almengyldig bestemmelse, der ikke fastsætter krav om, at politimyndighederne skal foretage en streng kontrol i hvert enkelt konkret tilfælde af nødvendigheden af at indsamle og opbevare de registreredes biometriske og genetiske data.
Domsafsigelse:
Datoen for dommens afsigelse kendes på nuværende tidspunkt ikke.
Link til sagen på EU-Domstolens hjemmeside